..my blog is my unedited version of myself...


Thursday, November 25, 2010

10 Bangunan-Bangunan Yang Mengagumkan Pada Masa Hadapan!

Semakin maju inovasi manusia semakin banyak benda yang sungguh mengagumkan yang akan berlaku. Begitulah juga bagaimana pada masa hadapan dunia kita ini akan dihiasi dengan 10 bangunan yang mengagumkan!

Dragonfly Vertical Farm
Bangunan pertanian yang direka oleh arkitek Vincent Callebaut merupakan bangunan pencakar langit yang bakal menghiasi bandaraya New York pada masa hadapan. Dengan meliputi 132 tingkat, 2.000 struktur kaki-tinggi (mirip sayap pepatung) akan mengandungi tempat tinggal, pejabat, tempat pertanian dan ladang ternakan. Ehmm.. mcm tak logik..





Singapore Pavilion-World Expo 2010
Bangunan luar biasa ini direka oleh Desingn Act. Malaysia bila lagi nak ada bangunan macam ni eh?



Abu Dhabi Performing Art
Abu Dhabi Performing Art  atau lebih dikenali sebagai Zaha Hadid's Performing Arts Centre sempena nama arkitek bangunan ini merupakan sebahagian projek bilion dolar di Abu Dhabi (pak arab ni banyak membazir bina bangunan-bangunan). Hadid selaku arkitek bangunan ini menjelaskan struktur bangunan ini sebagai "analogi biologi", dengan bahagian-bahagian cabang dan daun-seperti yang berubah dari reka bentuk abstrak ke dalam reka-bentuk  senibina.





Cybertecture Egg Mumbai, India
Bangunan telur ini direka oleh James Law Cybertecture International yang berkeluasan 32,000 meter persegi dan bakal menghiasi Mumbai, India. 






Skyscraper for Gazprom City, St. Petersburg



Cresent Hydropolis Underwater Resort
Resort yang sedang dibina di Dubai ini merupakan hotel mewah yang pertama  di dunia di bina di bawah laut. Pada masa hadapan,  untuk masuk ke 200 submarine suite ini, para tetamu akan tiba di sebuah stesen di darat, kemudian akan diangkut melalui kereta api ke kawasan utama hotel. Resort yang meliputi 1.1juta meter persegi akan merangkumi pusat membeli-belah, restoran, pawagam, dan sistem peluru berpandu pertahanan, dan semua ini terletak sedalam 60-kaki di bawah laut.




Sonjiang Hotel, China
Hotel lima bintang yang bakal dibina di kawasan bekas kuari Sonjiang China ini mempunyai  400 tempat tidur akan merangkumi kawasan awam di bawah air dan bilik selain itu hotel ini turut mempunyai pusat sukan ekstrim seperti rock climbing dan bungee jumping.







United Nations Memorial Space
Bangunan yang direka oleh ACME, salah sebuah firma arkitek, telah mereka bentuk sebuah bangunan berbentuk seperti sel kulit manusia sebagai memorial space di United Nations Peace Park





Vertical Village






Sumber asal: chilloutpoint.com



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...